Så lyckas du med försäljningen

  • Alla företag vill så klart få in fler kunder, skaffa sig nya, starka samarbeten eller helt enkelt bara växa sig större på marknaden. För att lyckas med detta behöver man naturligtvis se till att nå ut till så många människor som möjligt och kanske specifikt människor som passar in i företagets målgrupp. Idag finns det ett flertal olika kanaler som man kan använda sig av när man vill bedriva sin försäljning av produkter eller tjänster. Vilka de är och hur du använder dig av dessa får du svar på nedan!
    • Sociala medier – Ingen kanal är lika stor idag som sociala medier. Här samlas människor nästan dygnet runt för att få nys om vad som har hänt i omvärlden, köpa och sälja gamla saker eller kanske främst för att komma i kontakt med nära och kära. Genom denna kanal kan man snabbt nå ut till många människor samtidigt och det krävs sällan mycket för att få bollen att rulla. Detta är inte bara ett sätt att marknadsföra sig själv, utan även för att bedriva försäljning över nätet.

    E-handel – Med en webbshop kommer ditt företag komma långt. Idag är det få personer som väljer fysiska butiker framför näthandel, just eftersom det är så otroligt enkelt och tidseffektivt. Starta upp din egen webbshop eller anlita professionell hjälp. Att anlita en webbutvecklare kan dock kräva finansieringshjälp av Sambla eller någon annan låneförmedlare. Sambla är ett mycket bra exempel på hur man kan använda sig av olika försäljningstekniker. Kunderna har möjlighet att ansöka om ett lån via telefon eller direkt på hemsidan, samtidigt som företaget jobbar mycket med B2C försäljning, vilket även detta sker över telefon.ehandel

    • Telefonförsäljning – Telefonförsäljning är säkerligen inget nytt för dig. Många företagare tror att denna kanal är utdöd sedan länge, men sanningen är att telefonförsäljning fortfarande är ett mycket bra knep för att öka eller bedriva sin försäljning. Har du inte anställda på plats som kan driva telefonförsäljningen kan du anlita företag som specifikt riktar in sig på detta område och som har stor erfarenhet av hur man bäst säljer en produkt eller tjänst. Din målgrupp blir då uppringd av en försäljare som presenterar ditt företag och vad ni säljer. Att använda sig av telefon som verktyg är det snabbaste och enklaste sättet att komma i kontakt med nya kunder. Även om det inte blir någon försäljning på plats, så har den potentiella kunden fortfarande fått nys om ditt företag och vad ni kan erbjuda.
    • Egen butik – Naturligtvis kan man även bedriva försäljning i en egen butik. Fördelen med detta är att du får en direktkontakt med dina kunder och att du på så sätt kan se vilka produkter som säljer eller inte. En egen butik kan dock vara dyr i drift och kräver att du ständigt befinner dig på plats. Ett alternativ är att först testa en webbshop för att därefter utveckla företaget i fysisk form.
    • Marknadsföring och reklam – Med alla moderna och nya sätt det finns att marknadsföra sig på är det lätt att man glömmer bort den traditionella marknadsföringen, nämligen reklamskyltar. Reklamskyltar är relativt billiga att beställa in och går att sätta upp på platser där många människor passerar, t.ex. på tunnelbanan, i bussen eller i dagstidningen. Vill du använda dig av denna metod så se till att din annons är tydlig och skiljer sig från mängden. Starka färger och stora bokstäver drar lättare blickarna till sig.