Nyhetsbrevet snart lika viktigt som hemsidan

Vi lever i en värld där mötet mellan människor allt oftare sker i digital form, på bekostnad av den personliga samvaron och telefonsamtalen. Orsaken är uppenbar. Många budskap går helt enkelt fram bättre med de moderna digitala informationsverktygen än i muntlig form. Det tjänar både mottagaren och avsändaren på.

Ett självklart exempel är hemsidan. Förr i tiden ringde kunderna ofta runt bland leverantörerna när de ville veta mer om en vara eller tjänst. I dag söker nästan alla den informationen på nätet. En lättanvänd och attraktiv hemsida är därför ett måste för att kunderna ska hitta fram.

Nu har vi blivit så vana IT-användare att vi kräver digital kommunikation även när leverantörerna söker upp oss. De kalla säljsamtalen och förutsättningslösa kundmötena känns allt mer som bortkastad tid när man befinner sig början av en inköpsprocess. Dagens konsumenter vill bli kontaktade på sina egna villkor. De vill bestämma över både när och hur det sker. Det är ju så det går till att umgås på nätet.

Därför har mejlet seglat upp som ett av de viktigaste marknadsföringsverktygen på senare år. Det moderna marknadsföringsmejlet är dock något helt annat än vad man skickar från sin Outlook.

I dag går det lätt att göra lika snygga och effektiva presentationer i ett mejl som på sin hemsida. Precis som när men bygger en hemsida i WordPress, finns det billiga webbverktyg för den som vill göra sina egna digitala nyhetsbrev.

En sådant verktyg är det svenska Paloma.

Paloma har hållit på längre än de flesta av sina konkurrenter. Den första tjänsten lanserades redan 2002. I dag har de 1 400 betalande kunder och många gånger fler som använder deras gratistjänster.

När man gör ett nyhetsbrev hos paloma blir man väl omhändertagen. Det finns ett flertal snygga gratismallar utformade för att tilltala olika målgrupper: B2C eller B2B; privat eller offentlig sektor; sport, e-handel eller rabatter och kampanjerbjudande. Det är lätt att komma igång.

Dessutom har Paloma ett drag-and-drop-verktyg för att redigera text och bild, som håller yppersta världsklass. Det ger användaren fullständig frihet över hur mejlet ser ut. Behöver man hjälp finns en erfaren support. Så det är lika lätt att komma i mål.

Allt eftersom man gör fler utskick ökar både mejlens kvalitet och konverteringsgrad. En avgörande orsak till det är att Palomas verktyg för nyhetsbrev inkluderar statistik över vilka som öppnar mejlen, hur ofta de gör det och i vilken mån de interagerar med länkar och konverteringsverktyg. Det går alltså att mäta effekten av varje åtgärd man gör för att fler ska öppna, läsa och använda nyhetsbrevet till ett inköp. Då blir man snabbt bättre.

Med den digitala revolutionen och verktyg som Paloma ökar chanserna för små och medelstora företag att tävla med konkurrenter som har oändligt mycket större marknadsresurser. En effektiv uppsökande digital kommunikationskanal minskar behovet av stora, kostsamma säljkårer. Man är inte heller beroende av dyra reklambyråer och höga annonseringskostnader. Att skicka ett mejl kostar ingenting.

Och tack vare verktyg som Paloma är det också riktigt billigt att göra ett marknadsföringsmejl, som håller absolut högsta kvalitet.